Μάθημα Θρησκευτικών αλλιώς...με Διαδραστική Οθόνη και Ρομπότ!
Στην εποχή της τεχνολογικής εξέλιξης, η εκπαίδευση αντιμετωπίζει την πρόκληση να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας. Με τη συνδυασμένη χρήση των διαδραστικών οθονών και της ρομποτικής στο πλαίσιο των δημόσιων σχολείων, ανοίγεται ένα νέο κεφάλαιο στην εκπαιδευτική πρακτική για όλα τα μαθήματα. Η υιοθέτηση νέων πρακτικών επαναπροσδιορίζει τον τρόπο που προσεγγίζουμε τη μάθηση καθιστώντας την ως μια ενδιαφέρουσα, αποτελεσματική και σχετική με τη ζωή των μαθητών διαδικασία.
Είναι όμως εφικτή η χρήση των διαδραστικών οθονών και η ενσωμάτωση της ρομποτικής σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα; - Η απάντηση είναι ΝΑΙ.
Σε αυτό το άρθρο ερευνάται η συνταγή για την ομαλή ένταξη της τεχνολογίας στο σχολείο, μέσω της ενσωμάτωσης διαδραστικών οθονών και της ρομποτικής με ένα σενάριο πρακτικής για το μάθημα των Θρησκευτικών.
Στόχος του σεναρίου είναι:
- Οι μαθητές να ανακαλύψουν και να κατανοήσουν τις βασικές αρχές και τις πρακτικές λατρευτικών παραδόσεων μέσω διαδραστικών μαθησιακών δραστηριοτήτων.
- Μέσα από μια εκπαιδευτική διαδρομή να επιτευχθεί η Ενεργή Συμμετοχή των Μαθητών, η Ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης και του Προβληματισμού, η Συνεργατική Μάθηση και η Μάθηση με Διασκεδαστικό τρόπο.
Παρακάτω, ακολουθεί ένα παράδειγμα μια εκπαιδευτικής διαδικασίας για το μάθημα των Θρησκευτικών που αξιοποιεί τόσο τη διαδραστική οθόνη, όσο και τα Ρομπότ που υπάρχουν πλέον στα σχολεία της χώρας μας.
Τίτλος: Ανακαλύπτοντας τις Θρησκευτικές Παραδόσεις μέσα από τη Διαδραστική Οθόνη και την Ρομποτική
Για την υλοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας προτείνεται η δημιουργία μια εκπαιδευτικής διαδρομής. Η διαδρομή θα μπορούσε να οπτικοποιηθεί μέσω μιας εικαστικής δημιουργίας των μαθητών σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς ή και αποκλειστικά από τον εκπαιδευτικό της ειδικότητας ανάλογα με τις ανάγκες του μαθήματος, όπως απεικονίζεται στην παρακάτω εικόνα.
Ένα Ρομπότ θα μπορούσε να βελτιώσει την εκπαιδευτική διαδικασία και να εμπλουτίσει την εκπαιδευτική διαδρομή. Κατόπιν προγραμματισμού, θα μπορούσε να ακολουθεί τη διαδρομή και να κάνει στάσεις ή άλλες ενέργειες σε προαποφασισμένα από τα παιδιά ή τον εκπαιδευτικό σημεία. Στο μάθημα των Θρησκευτικών η διαδρομή θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη μελέτη στοιχείων διαφόρων θρησκειών.
Πρώτος «σταθμός» θα μπορούσε να είναι η Εισαγωγή στις Θρησκευτικές Παραδόσεις. Μια πιθανή δραστηριότητα θα μπορούσε να είναι μια εισαγωγική συζήτηση σχετικά με τη σημασία της θρησκείας στη ζωή των ανθρώπων και την ποικιλομορφία των θρησκευτικών παραδόσεων παγκοσμίως, η οποία θα περιλάμβανε αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο μέσω της διαδραστικής οθόνης.
Σε ένα δεύτερο «σταθμό» οι μαθητές θα μπορούσαν να επικεντρωθούν στη μελέτη συγκεκριμένων Θρησκευτικών Παραδόσεων. Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές θα μπορούσαν να κατευθυνθούν στη μελέτη διαφόρων θρησκειών, όπως ο Χριστιανισμός, ο Βουδισμός κ.α. Οι μαθητές σε αυτό το στάδιο θα μπορούσαν να χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα να ερευνήσει την ιστορία, τις πρακτικές και τις πεποιθήσεις της κάθε θρησκείας αποτυπώνοντας τις πληροφορίες στη διαδραστική οθόνη.
Σε επόμενους «σταθμούς» της εκπαιδευτικής διαδρομής, το Robot θα μπορούσε πραγματοποιεί επισκέψεις σε Θρησκευτικά Μνημεία, όπως ένα ναό, ένα τζαμί, ή ένα μοναστήρι, ώστε να επιτραπεί στους μαθητές να έρθουν σε επαφή με διαφορετικές πτυχές των μνημείων, όπως η αρχιτεκτονική. Την εμπειρία της επίσκεψης θα μπορούσε να ενισχύσει μια εικονική περιήγηση μέσα από την εφαρμογή Mozabook, όπως απεικονίζεται παρακάτω.
Ακόμη, σε κάθε εκπαιδευτική πορεία μπορούν να ενσωματωθούν ψυχαγωγικές δραστηριότητες ως «σταθμοί», όπως παιχνίδια μνήμης ή quiz που μπορούν να λάβουν χώρα μέσα στην τάξη μέσω της διαδραστικής οθόνης.
Στην παρακάτω εικόνα παρουσιάζεται μια διαδρομή ως δρόμος, στον οποίο έχουν προστεθεί «σταθμοί». Κάθε «σταθμός» απεικονίζεται με διαφορετικό χρώμα και αρίθμηση. Σε κάθε περίπτωση η εκάστοτε τάξη μπορεί να εργαστεί ομαδικά και δημιουργικά, ώστε να φτιάξει τη δική της διαδρομή που σε δεύτερο χρόνο θα διασχιστεί από το Robot, προσθέτοντας νέα στοιχεία στην εκπαιδευτική και τη μαθησιακή διαδικασία.
Σημαντικό είναι σε κάθε «σταθμό» της εκπαιδευτικής διαδρομής να υπάρχει «χώρος» για επικοινωνία μεταξύ των μαθητών. Επιπρόσθετα, η εκπαιδευτική διαδρομή μπορεί να εμπλουτιστεί με διάφορους τρόπους βάσει των δυνατοτήτων που παρέχουν τα Robots. Για παράδειγμα, σε σταθμούς που συμβολίζουν μνημεία, στo Robot θα μπορούσε να ανάβει πράσινο φως ή σε σταθμούς που συστήνεται η χρήση της διαδραστικής οθόνης, θα μπορούσε να προγραμματιστεί από τα παιδιά να εμφανίζεται με led ένα σχετικό σύμβολο. Στην παρακάτω εικόνα, μαθητές έχουν προγραμματίσει το MicroBit να εμφανίζει μια καρδιά.
Στο συγκεκριμένο πλαίσιο οι μαθητές θα μπορούσαν να την προγραμματίσουν να εμφανίζει ένα σύμβολο της επιλογής τους στο «σταθμό» που θα επιλέξουν. H δημιουργικότητα και οι ικανότητες των παιδιών είναι τα στοιχεία που θα διαμορφώσουν την τελική διαδρομή.
Στον επίλογο αυτού του άρθρου, γίνεται φανερό ότι η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία ανοίγει νέους ορίζοντες για τη διδασκαλία και τη μάθηση. Η χρήση διαδραστικών οθονών και ρομποτικής στα μαθήματα Θρησκευτικών αποτελεί μόνο ένα μικρό μέρος του δυναμικού που προσφέρει η τεχνολογία στον εκπαιδευτικό κόσμο.
Με αυτές τις νέες πρακτικές, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εξερευνήσουν τις θρησκευτικές παραδόσεις με τρόπο που θα τους ενθαρρύνει να ανακαλύπτουν, να σκέφτονται κριτικά, να συνεργάζονται και να απολαμβάνουν τη διαδικασία μάθησης. Μέσω της εκπαιδευτικής διαδρομής που παρουσιάστηκε, οι μαθητές αυξάνουν την κατανόησή τους και αναπτύσσουν τις ικανότητές τους με τρόπο ενδιαφέρον και διασκεδαστικό.
Τέλος, η ενσωμάτωση της τεχνολογίας σε μαθήματα όπως τα Θρησκευτικά δεν αποτελεί απλώς μια προσπάθεια ενημέρωσης, αλλά μια αξιόλογη προσπάθεια για μια ποιοτική και ολοκληρωμένη στην εκπαίδευση, που αντανακλά τις ανάγκες και τις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας.