Skip to main content
| Δρόσου Δέσποινα | Σενάρια χρήσης ρομποτικών συστημάτων

Ανακαλύπτοντας το STEM μέσω της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής: Από μια Κατασκευή στην Καινοτομία

Τι είναι η εκπαιδευτική Ρομποτική;

Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι ένα πρωτοποριακό εργαλείο μάθησης που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να συνεργάζονται σε μικρές ομάδες για να κατασκευάσουν και να ελέγξουν ένα ρομπότ, χρησιμοποιώντας απλά προγραμματιστικά εργαλεία.

Σε αυτή τη διαδικασία είναι αναγκαίο να υπάρχουν: 

Ένα Φυσικό προγραμματιζόμενο αντικείμενο: Πρόκειται για ένα αντικείμενο που συναρμολογείται από βασικά δομικά στοιχεία (π.χ. τουβλάκια) και έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης και επεξεργασίας δεδομένων. Επιπλέον, μπορεί να συνδεθεί με κινητήρες και αισθητήρες για την εκτέλεση των προγραμματισμένων ενεργειών.

Ένα Εικονικό (Virtual) περιβάλλον: Αυτό είναι ένα προγραμματιστικό περιβάλλον που επιτρέπει τον προγραμματισμό του εκάστοτε ρομπότ.

Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων εκπαιδευτικής ρομποτικής, οι μαθητές συνήθως εργάζονται σε ομάδες (συνήθως 3-4 ατόμων), άλλοτε για να κατασκευάσουν και άλλοτε για να προγραμματίσουν ένα ρομπότ ώστε να ανταποκρίνεται σε ένα προκαθορισμένο σενάριο. Συχνά, χρησιμοποιούνται βοηθητικά υλικά, όπως π.χ. ένα ταμπλό με προκαθορισμένες διαδρομές, στις οποίες το ρομπότ δύναται να κινηθεί, για να υποστηρίξει την υλοποίηση του εκάστοτε σεναρίου.

Οι δραστηριότητες αυτές βασίζονται σε ποικίλες σύγχρονες αλλά και παραδοσιακές θεωρίες μάθησης, όπως ο κονστρουκτιβισμός (Constructivism) ή η συνεργατική μάθηση (Collaborative Learning) και στοχεύουν στην ανάπτυξη ανώτερων γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών, προάγοντας τη δημιουργία νέας γνώσης μέσω της ανακάλυψης, της συνεργασίας και της επίλυσης προβλημάτων. 

Πώς όμως συνδέεται μια κατασκευή με την καινοτομία και τι σχέση έχει η εκπαιδευτική ρομποτική με το STEM;

Η εκπαιδευτική ρομποτική συνδέεται στενά με το STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) και ενσωματώνει τις βασικές αρχές του STEM στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αυτή η σύνδεση προκύπτει από τις εξής βασικές πτυχές:

1. Εφαρμογή Επιστημονικών Αρχών:

Επιστήμη (Science): Στην εκπαιδευτική ρομποτική, οι μαθητές εφαρμόζουν επιστημονικές αρχές όπως η φυσική, η χημεία και η βιολογία για να κατανοήσουν και να βελτιώσουν τη λειτουργία των ρομπότ. Για παράδειγμα, μελετούν την κίνηση, τη δύναμη, και την ενέργεια που σχετίζονται με τους κινητήρες και τους αισθητήρες των ρομπότ.

2. Χρήση Τεχνολογίας:

Τεχνολογία (Technology): Η εκπαιδευτική ρομποτική χρησιμοποιεί τεχνολογικά εργαλεία και πλατφόρμες για τον προγραμματισμό και τη λειτουργία των ρομπότ. Οι μαθητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν λογισμικά προγραμματισμού, αισθητήρες, και κινητήρες, ενώ αποκτούν πρακτική εμπειρία με την τεχνολογία που είναι σημαντική για την ανάπτυξη της τεχνολογίας του μέλλοντος.

3. Σχεδίαση και Κατασκευή:

Μηχανική (Engineering): Η κατασκευή και η σχεδίαση ρομπότ εμπλέκουν βασικές αρχές της μηχανικής. Οι μαθητές σχεδιάζουν, συναρμολογούν και δοκιμάζουν ρομπότ, αποκτώντας δεξιότητες που σχετίζονται με την κατασκευή, την επίλυση προβλημάτων και τη βελτίωση της σχεδίασης.

4. Μαθηματική Ανάλυση:

Μαθηματικά (Mathematics): Τα μαθηματικά χρησιμοποιούνται στην εκπαιδευτική ρομποτική για να κατανοήσουν και να υπολογίσουν τις διαστάσεις, τις γωνίες, την ταχύτητα και άλλες ποσοτικές παραμέτρους που επηρεάζουν τη λειτουργία των ρομπότ. Οι μαθητές εφαρμόζουν μαθηματικές έννοιες για να προγραμματίσουν τις κινήσεις και τις αντιδράσεις των ρομπότ.

5. Επίλυση Προβλημάτων:

Προβληματοκεντρική Μάθηση: Η εκπαιδευτική ρομποτική προάγει την προβληματοκεντρική μάθηση, καθώς οι μαθητές εργάζονται για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων μέσω της κατασκευής και του προγραμματισμού ρομπότ. Αντιμετωπίζουν πραγματικές προκλήσεις και αναπτύσσουν στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων.

6. Συνεργατική Μάθηση:

Ομαδική Εργασία: Οι μαθητές συχνά εργάζονται σε ομάδες για να σχεδιάσουν, να κατασκευάσουν και να προγραμματίσουν ρομπότ. Αυτή η συνεργασία ενισχύει τις επικοινωνιακές δεξιότητες και τη δυνατότητα εργασίας σε ομάδα, κάτι που είναι σημαντικό και στο STEM.

7. Δημιουργικότητα και Καινοτομία:

Εξερεύνηση και Δημιουργία: Η εκπαιδευτική ρομποτική ενθαρρύνει τους μαθητές να είναι δημιουργικοί και καινοτόμοι. Δημιουργούν και δοκιμάζουν νέες ιδέες και λύσεις, προωθώντας την εφευρετικότητα που είναι ουσιώδες στοιχείο στο STEM.

Συνοψίζοντας, η εκπαιδευτική ρομποτική συνδυάζει την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά, προσφέροντας στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν δημιουργικές και καινοτόμες λύσεις, να εργαστούν σε ομάδες και να προσεγγίσουν πραγματικά προβλήματα με διαρκή πειραματισμό και ανατροφοδότηση. Στην ουσία, προάγει μια ολοκληρωμένη μάθηση που συνδυάζει θεωρία και πράξη, προετοιμάζοντας τους μαθητές για τις προκλήσεις του σύγχρονου κόσμου και ενδυναμώνοντάς τους να γίνουν ικανοί και δημιουργικοί λύτες προβλημάτων. Η εκπαιδευτική ρομποτική δεν είναι μόνο μια τεχνολογική καινοτομία, αλλά και μια εκπαιδευτική στρατηγική που εμπλουτίζει τις γνώσεις και τις δεξιότητες των μαθητών, προάγοντας μια βιωματική και διαδραστική προσέγγιση στη μάθηση.

 


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα