Skip to main content
| Δρόσου Δέσποινα | Σενάρια χρήσης ρομποτικών συστημάτων

Ακολουθώντας τη γραμμή με ένα ρομπότ: 5 Πειράματα με μεγάλη εκπαιδευτική αξία και πολλές διαστάσεις

Τα ρομπότ έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, με ποικίλες εφαρμογές στην καθημερινότητά μας. Για παράδειγμα, εκτελούν σύνθετες εργασίες στη βιομηχανία, αλλά και λειτουργούν ως εκπαιδευτικά εργαλεία στην τάξη. Το παρόν άρθρο αναφέρεται σε ρομπότ που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση και διαθέτουν αισθητήρα για την ανίχνευση γραμμών (βλ. εικόνα), επιτρέποντάς τους να κινούνται κατά μήκος αυτών.

Αυτά τα ρομπότ βοηθούν τους μαθητές να εξοικειωθούν με τη ρομποτική, ειδικότερα με τις έννοιες των αισθητήρων και του προγραμματισμού.  Σε αυτό το πλαίσιο οι μαθητές μπορούν να κατακτούν τη γνώση μέσα από πειράματα ρομποτικής κατά τα οποία έχουν τη δυνατότητα να εξερευνούν τις δυνατότητες των ρομπότ που ακολουθούν γραμμές υπό διάφορες συνθήκες. Αυτή η πρακτική προσέγγιση μπορεί να ενισχύσει την κατανόηση σε επιστημονικές αρχές, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει την κριτική σκέψη και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.

Ιδέες για πειράματα

Οι μαθητές θα πειραματιστούν με διάφορες συνθήκες για να καθορίσουν πότε ένα ρομπότ μπορεί και πότε δεν μπορεί να ακολουθήσει μια γραμμή. Θα τροποποιήσουν διάφορες μεταβλητές και θα παρατηρήσουν τις επιπτώσεις στην λειτουργία του ρομπότ.

1. Εμπόδιο στη Γραμμή

Στόχος: Κατανόηση της επίδρασης ενός εμποδίου στον αισθητήρα του ρομπότ.

Μέθοδος: Βάζετε ένα εμπόδιο στη γραμμή και παρατηρείτε αν το ρομπότ μπορεί να ακολουθεί τη διαδρομή. Αυξήστε σταδιακά το μέγεθος του εμποδίου για να προσδιορίσετε πώς το ρομπότ χάνει τη γραμμή.

2. Εγγύτητα Διαφορετικών Γραμμών

Στόχος: Δοκιμή της ικανότητας του ρομπότ να διακρίνει μεταξύ κοντινών γραμμών.

Μέθοδος: Τοποθετήστε πολλές γραμμές κοντά στη βασική γραμμή που πρέπει να ακολουθήσει το ρομπότ. Ξεκινήστε με τις γραμμές σε απόσταση και σταδιακά μειώστε την απόσταση. Παρατηρήστε το σημείο στο οποίο το ρομπότ δυσκολεύεται να εκτελέσει τη λειτουργία ή αποκλίνει από τη βασική γραμμή.

3. Αλλαγές στο Χρώμα ή το Μοτίβο του Υποβάθρου

Στόχος: Αξιολόγηση της επίδρασης των μεταβολών στο υπόβαθρο για την ακρίβεια του αισθητήρα.

Μέθοδος: Αλλάξτε το χρώμα ή το μοτίβο της επιφάνειας κάτω από τη γραμμή (π.χ., από λευκό σε μαύρο ή προσθέτοντας ένα καρό μοτίβο). Σημειώστε αν και πότε το ρομπότ αρχίζει να χάνει τη γραμμή.

4. Πάχος, Χρώμα και Υφή της Γραμμής

Στόχος: Προσδιορισμός της ευαισθησίας του ρομπότ στις αλλαγές της γραμμής.

Μέθοδος: Χρησιμοποιήστε γραμμές με διαφορετικά πάχη, χρώματα και υφές. Δοκιμάστε κάθε μεταβλητή ανεξάρτητα για να δείτε πώς επηρεάζει την ικανότητα του ρομπότ να ακολουθεί τη γραμμή.

Στην παρακάτω εικόνα το ρομπότ αντί να ακολουθήσει μια μαύρη γραμμή, έχει κληθεί να ακολουθήσει μια γραμμή από χαρτόνι. Επομένως, μια γραμμή, με διαφορετικό πάχος, χρώμα και υλικό.

5. Γωνία της Γραμμής

Στόχος: Βρείτε την πιο απότομη γωνία που μπορεί να διαχειριστεί το ρομπότ χωρίς να χάσει τη γραμμή.

Μέθοδος: Δημιουργήστε γραμμές με διάφορες γωνίες, ξεκινώντας από ομαλές καμπύλες έως απότομες στροφές (π.χ., 90 μοίρες ή περισσότερες). Προσδιορίστε τη μέγιστη γωνία που μπορεί να διαχειριστεί το ρομπότ ενώ διατηρεί τη γραμμή.

Στην παρακάτω εικόνα το ρομπότ καλείται να ακολουθήσει μια καμπύλη γραμμή που έχει δημιουργηθεί από δύο κομμάτια μαύρης ταινίας. Οι μαθητές εκτός από την δυνατότητα εκτέλεσης της πορείας από το ρομπότ, θα ελέγξουν και την εγγύτητα των μαύρων γραμμών, όπως περιγράφεται παραπάνω.

Μετά τη διεξαγωγή των πειραμάτων, οι μαθητές θα αναλύσουν τα αποτελέσματα για να κατανοήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία του ρομπότ αναφορικά με την παρακολούθηση μιας γραμμής στο έδαφος.

Στο πλαίσιο αυτό μπορεί να προσδιορισθεί:

1.      Η Ευαισθησία του Αισθητήρα

Πιθανά Θέματα Συζήτησης:

-        Πόσο καλά μπορεί ο αισθητήρας να ανιχνεύσει αλλαγές στο περιβάλλον;

-        Ποια είναι η μικρότερη μεταβολή στη γραμμή ή στο υπόβαθρο που μπορεί να διακρίνει;

2.      Η λειτουργία και η Ανταπόκριση του Ρομπότ

Πιθανά Θέματα Συζήτησης:

-        Πώς η επιτάχυνση και η επιβράδυνση των τροχών επηρεάζουν την ικανότητα του ρομπότ να παρακολουθεί τη γραμμή;

-        Πώς μπορεί να βελτιωθεί η απόκριση των τροχών για καλύτερη παρακολούθηση της γραμμής;

-        Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει το ρομπότ όταν διαχειρίζεται απότομες στροφές;

3.      Η Εξυπνάδα του Αλγορίθμου Ακολουθίας Γραμμών

Πιθανά Θέματα Συζήτησης:

-       Ποια είναι τα βασικά βήματα για τη δημιουργία ενός αλγορίθμου ακολουθίας γραμμών και πώς μπορεί να βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου;

-       Ποιοι είναι οι περιορισμοί των παραδοσιακών αλγορίθμων ακολουθίας γραμμών και πώς μπορούν να ξεπεραστούν;

-       Πόσο αποτελεσματικός είναι ο αλγόριθμος ακολουθίας γραμμών στην ερμηνεία των δεδομένων του αισθητήρα και στη λήψη αποφάσεων;

-       Πώς μπορούν οι αλγόριθμοι ελέγχου να βοηθήσουν το ρομπότ να ακολουθεί καλύτερα πολύπλοκες διαδρομές;

Με τη διεξαγωγή πειραμάτων υπό διάφορες συνθήκες και την ανάλυση των αποτελεσμάτων, οι μαθητές μπορούν να αποκτήσουν μια ολοκληρωμένη κατανόηση για συγκεκριμένες δυνατότητες των ρομπότ. Αυτή η διαδικασία αντικατοπτρίζει τα πραγματικά επιστημονικά πειράματα κατά τα οποία οι υποθέσεις δοκιμάζονται μέσω ελεγχόμενων αλλαγών στο περιβάλλον.

Οι μαθητές μαθαίνουν βιωματικά για τη σημασία της ακρίβειας στην τεχνολογία των αισθητήρων, την ανάγκη για μηχανικό σχεδιασμό που ανταποκρίνεται στις ανθρώπινες ανάγκες και καλούνται να αναγνωρίσουν την αξία των αλγορίθμων για τη ρομποτική. Αυτές οι γνώσεις είναι θεμελιώδεις όχι μόνο για την κατανόηση της ρομποτικής αλλά και για την εφαρμογή της σε διάφορους τομείς της επιστήμης και της μηχανικής.

Τέλος, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να συμμετέχουν σε τέτοιου τύπου εκπαιδευτικές δραστηριότητες, καλλιεργείται μια βαθύτερη εκτίμηση για την πολυπλοκότητα των ρομποτικών συστημάτων και αναπτύσσεται μια επιστημονική νοοτροπία προσανατολισμένη στην καινοτομία και την επίλυση προβλημάτων.


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα