Skip to main content
| Κασσιανή Φωκά | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

Με τις διαδραστικές οθόνες μεταβαίνουμε από τη θεωρία στην Πράξη: Η σημασία της Εμπειρικής Μάθησης!

Σύμφωνα με τον Bookfield (1983: 16) η εμπειρική μάθηση ως όρος περιγράφει τη διαδικασία κατάκτησης της γνώσης από τους μαθητές όταν τους δίνεται η δυνατότητα να προσεγγίσουν και να εφαρμόσουν γνώσεις, δεξιότητες και να βιώσουν συναισθήματα με έναν τρόπο άμεσο σε ένα ειδικά διαμορφωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Στην πραγματικότητα, η εμπειρική μάθηση επιτυγχάνεται περισσότερο με μια έμπρακτη «αναμέτρηση» του μαθητευόμενου με το διδακτικό αντικείμενο παρά με μια θεωρητική προσέγγιση αυτού. 

Προς αυτή την κατεύθυνση, η οποία ως τρόπος εκμάθησης συνιστάται και από την UNESCO, μπορούν να συνεισφέρουν και οι διαδραστικές οθόνες, καθώς αποτελούν ένα γόνιμο περιβάλλον για την εφαρμογή τεχνικών βιωματικής μάθησης.

Αρχικά, η διαδραστική οθόνη παρέχει εργαλεία για την υλοποίηση της τεχνικής «παιχνίδι ρόλων». Παραδειγματικά, αναφέρεται η δυνατότητα πολλαπλών σημείων αφής στην εφαρμογή note. Με αυτή τη δυνατότητα οι μαθητές μπορούν να αναλάβουν κατά μόνας, σε ζευγάρια ή σε μεγαλύτερες ομάδες έναν ρόλο και να «εκφράζουν» τις απόψεις τους εγγράφως πάνω στη διαδραστική οθόνη. Παράλληλα, με τη δυνατότητα οριοθετημένου τεμαχισμού της οθόνης, μέσω του εργαλείου partition, που υποστηρίζει η εφαρμογή note, το παιχνίδι ρόλων παίρνει «σάρκα και οστά» καθώς εξελίσσεται με την ταυτόχρονη καταγραφή των διαφορετικών απόψεων, επιχειρημάτων, θέσεων κ.λ.π. που εκφράζει ο κάθε ρόλος.

Υπάρχουν πολλοί ακόμα τρόποι για την οπτικοποίηση του συγκεκριμένου παιχνιδιού, για την οπτικοποίηση δηλαδή των θέσεων του κάθε ρόλου. Με τη φαντασία του ενορχηστρωτή της εκπαιδευτικής διαδικασίας μπορούν να αξιοποιηθούν ποικίλα εργαλεία που παρέχει το note! Μπορεί για παράδειγμα ο κάθε «ρόλος» να καταγράφει τις θέσεις του μέσα σε «έτοιμα σχήματα» που παρέχονται στο μενού της εφαρμογής ή κάτω από το sticky note που θα περιλαμβάνει το όνομα του κάθε ρόλου.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό το ότι η διαδραστική οθόνη ανοίγει τον δρόμο των μαθητών για το διαδίκτυο! Οι μαθητές μπορούν εμπειρικά να κατακτήσουν τη γνώση μέσω της τεχνικής learning by doing! Ένας εξέχον τρόπος για να γίνει αυτό είναι μέσω των προσομοιώσεων. Εκπαιδευτικοί και μαθητές μπορούν να επισκεφτούν ιστοσελίδες με προσομοιώσεις, να «επέμβουν» οι ίδιοι δίνοντας τα δεδομένα που επιθυμούν και στη συνέχεια να δουν μπροστά στα μάτια τους πώς εξελίσσεται το φαινόμενο μετά τη δική τους παρέμβαση. Παρόμοια δυνατότητα δίνεται και μέσω της εφαρμογής Mozabook, η οποία παρέχει προσομοιώσεις φαινομένων, όπως για παράδειγμα προσομοίωση της διάθλασης του φωτός ή της λειτουργίας ενός ηλεκτρικού κυκλώματος.

Τέλος, η διαδραστική οθόνη παρέχει εργαλεία τα οποία μπορούν να διευκολύνουν και να κάνουν ακόμα πιο ενδιαφέρουσα τη διαδικασία των συνθετικών εργασιών (projects). Παραδειγματικά, αξίζει να αναφερθούν κάποια εργαλεία που παρέχονται στην εφαρμογή note. Στη συγκεκριμένη εφαρμογή, παρέχεται εργαλείο αντίστροφης μέτρησης, το οποίο εξυπηρετεί την χρονική οριοθέτηση των συνθετικών εργασιών, όταν αυτές λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο της σχολικής τάξης. Επίσης, στη συγκεκριμένη εφαρμογή παρέχονται ποικίλα εργαλεία για κωδικοποίηση της πληροφορίας και οργάνωση, όπως για παράδειγμα το mindmap ή ο πίνακας!

Όλα τα παραπάνω αποτελούν μερικές μόνο ιδέες για να ωθήσουμε τους εκπαιδευόμενους να ανακαλύψουν τη γνώση με έναν πιο ενδιαφέροντα τρόπο! Αξίζει να δώσουμε στους μαθητές και τις μαθήτριες τη δυνατότητα να προσεγγίσουν τη γνώση με βιωματικό τρόπο, μέσα από μονοπάτια που οι ίδιοι ανακαλύπτουν!

Βιβλιογραφικές αναφορές:

  • Brookfield, S. D. (1983) Adult Learning, Adult Education and the Community Milton Keynes Open University Press.
  • https://unevoc.unesco.org


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα