Εξοικονομώντας πόρους με τη βοήθεια της τεχνολογίας
Μία εκ των πιο συχνών και διαχρονικών συζητήσεων στους κύκλους των εκπαιδευτικών, αποτελεί η εξοικονόμηση υλικών εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος. Από την ανάγκη για συνεχή κάλυψη αυτών από μέρους του σχολείου, έως την "άβολη" στιγμή που οι εκπαιδευτικοί καλούνται να ζητήσουν από τους γονείς των μαθητών την αγορά υλικών, τα οποία είναι απαραίτητα για την συμμετοχή τους στο μάθημα.
Κλειδί για την αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος αποτελεί η εισαγωγή των διαδραστικών οθονών στις σχολικές αίθουσες - καθώς είναι εξοπλισμένες με υλικό και τεχνολογία, που διευκολύνουν πλήρως τη διαδικασία του μαθήματος και ψηφιοποιούν τα εκπαιδευτικά εργαλεία που χρησιμοποιούσαμε μέχρι τώρα, μειώνοντας το κόστος στο ελάχιστο, ανά περιπτώσεις και μηδενικό.
Πάμε να δούμε μερικές από αυτές τις περιπτώσεις - και ίσως ένα βήμα πιο μακριά!
Ένα μεγάλο μέρος των προβληματισμών που αντιμετωπίζουν κυρίως οι εκπαιδευτικοί των εικαστικών μαθημάτων, είναι η αγορά υλικών, τα οποία στο μεγαλύτερο μέρος τους αναλώνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα και το κόστος αυτών μπορεί εύκολα να ξεφύγει σε κάποιες περιπτώσεις. Μέσω της διαδραστικής οθόνης, πολλά από τα σημεία των μαθημάτων μπορούν να καλυφθούν με τα ψηφιακά εργαλεία που βρίσκονται εγκατεστημένα στις οθόνες. Η ακριβής απεικόνιση των χρωμάτων, η άμεση ανταπόκριση της οθόνης, καθώς και η δυνατότητα εικονικής επίσκεψης σε μουσεία ανά τον κόσμο, διευρύνει το φάσμα δυνατοτήτων για μια ευχάριστη μαθησιακή εμπειρία, ενώ ταυτόχρονα ελαχιστοποιούν το κόστος που συνδέεται με αυτού του είδους δραστηριότητες.
Ανά τα χρόνια, το μάθημα της μουσικής (ίσως με εξαίρεση τα μουσικά σχολεία) περιορίζονταν ανάμεσα στη διδασκαλία μέσα από τις φωτογραφίες των βιβλίων, τα πεντάγραμμα, και σε μια συγκεκριμένη γκάμα διαθέσιμων μουσικών οργάνων. Φυσικά, η συντήρηση αυτών, οι πιθανές ζημιές στον εξοπλισμό, καθώς και η απουσία ενδιαφέροντος μερίδας μαθητών έρχονται να προστεθούν πολλές φορές στα ήδη υπάρχοντα ζητήματα.
Ο ήχος και η απεικόνιση από ένα μουσικό όργανο μιας άλλης εποχής, μια συναυλία του 1980 ή μια συμφωνία του Μπαχ , μπορούν πλέον να ζωντανέψουν στα μάτια (αλλά και τα αυτιά) των μαθητών - αλλά και των εκπαιδευτικών, μέσα από 3 κλικ στην οθόνη. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν μουσικές, όργανα και πρακτικές ανά τον κόσμο. Επιπροσθέτως, δίνεται η ευκαιρία σε όλους να μπορούν να ανακαλύψουν τις δυνατότητες, τα ταλέντα και τις ικανότητες τους μέσα από το παιχνίδι, το τραγούδι κλπ. Παράθυρα σε αυτές τις δυνατότητες, αποτελούν οι διαδραστικές οθόνες σε συνδυασμό με το MozaBook. Μέσω της ανεξάντλητης βιβλιοθήκης - αλλά και της δυνατότητας προσθήκης υλικού από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς - το μάθημα αναγάγεται σε μια πολύτιμη και ζωντανή εμπειρία, με το μικρότερο δυνατό κόστος.
Πως θα ήταν δυνατόν να μην γίνει αναφορά στα δύο από τα πιο βασικά μαθήματα, όπως η Χημεία και η Φυσική; Δύο μαθήματα που βασίζονται στην παρατήρηση, την κίνηση και την αντίδραση, φέρουν μαζί τους έναν εύθραυστο, αλλά και ιδιαίτερα ακριβό εξοπλισμό. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα, ενδέχεται το μάθημα να γίνεται αποκλειστικά σε ειδικά διαμορφωμένες εργαστηριακές αίθουσες για λόγους ασφαλείας. Όλα τα παραπάνω συνδράμουν με έναν έμμεσο (ή και άμεσο τρόπο) ώστε τα μαθήματα αυτά να γίνουν αποτρεπτικά ή και "βαρετά" προς τους μαθητές, ελλείψει των ανάλογων υλικών, κάτι το οποίο επηρεάζει την "ζωντάνια" με την οποία ιδανικά θα αποδίδονταν.
Σύμμαχος στην προσπέραση τέτοιων ζητημάτων, αποτελεί η παρουσία μιας διαδραστικής οθόνης στις σχολικές αίθουσες! Παρέχοντας πρόσβαση σε φωτογραφίες και τρισδιάστατες απεικονίσεις μετάλλων, βίντεο με πειράματα που έχουν πραγματοποιηθεί σε εργαστηριακές συνθήκες, όπως και η δυνατότητα προβολής κινούμενων εικόνων - σίγουρα θα προσδώσει μια πνοή ζωντάνιας στο μάθημα. Η μεταλαμπάδευση της γνώσης μέσω των οπτικών και ακουστικών ερεθισμάτων, θα κεντρίσει το ενδιαφέρον μαθητών και καθηγητών, ενώ ταυτόχρονα θα εξασφαλίσει την ασφαλή διεξαγωγή πειραμάτων ακόμα και εν την απουσία του ανάλογου εξοπλισμού!
Η αναπροσαρμογή τους μαθήματος μέσω μιας διαδραστικής οθόνης δεν καλείται να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εμπειρία των μαθητών αναφορικά με τα μαθήματα, ωστόσο, σίγουρα θα αποτελέσει ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια μαθητών, καθηγητών και δασκάλων, που στο εγγύς μέλλον θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια πλειάδα πληροφοριών με γνώμονα την ανάπτυξη του μαθήματος τους - και θα ωφελήσει σημαντικά τους παράταιρους παράγοντες που στέκονταν έως τώρα εμπόδιο λόγω συνθηκών ή κόστους.