Skip to main content
| Κασσιανή Φωκά | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

Αναβαθμίζοντας το μάθημα των εικαστικών!

Το μάθημα των καλλιτεχνικών στο σχολείο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των μαθητών, προσφέροντας μια σειρά από οφέλη με κυριότερα την έκφραση του συναισθηματικού κόσμου των παιδιών, την ενίσχυση της φαντασίας τους και της δημιουργικότητάς του, τη συναισθηματική ωρίμαση και την ενδυνάμωση της συνεργατικότητας των μαθητών.

Ας φτιάξουμε την εικόνα των τάξεων μέχρι τώρα στο μάθημα των καλλιτεχνικών/εικαστικών:

Οι μαθητές είναι συνήθως πολύ ενθουσιασμένοι γιατί αισθάνονται ότι ξεκινάει μια διδακτική ώρα στην οποία θα μπορέσουν να είναι δημιουργικοί. Συχνά οι μαθητές φέρνουν το μπλοκ της ζωγραφικής μαζί τους ή την ακουαρέλα τους. Οι μαθητές εμφανίζουν πάνω στα θρανία τους τις νερομπογιές, τους μαρκαδόρους, τις λαδομπογιές ή όποιο άλλο εργαλείο τους είναι απαραίτητο και ξεκινούν με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού να δημιουργούν. Η διαδικασία αυτή σε κάθε περίπτωση είναι μια μαγική στιγμή χαλάρωσης για τους μαθητές και τους επιτρέπει να επικοινωνήσουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους.

Ας φτιάξουμε τώρα την εικόνα των τάξεων στο μάθημα των εικαστικών, όταν στην αίθουσα υπάρχει και μια διαδραστική οθόνη Samsung:

Τα παιδιά είναι πολύ χαρούμενα γιατί αισθάνονται ότι ξεκινάει μια διδακτική ώρα στην οποία θα μπορέσουν να είναι δημιουργικά. Οι μαθητές έχουν φέρει όλα τα απαραίτητα σύνεργα για το μάθημα των εικαστικών και ξεκινούν με τις οδηγίες του εκπαιδευτικού να δημιουργούν. Όταν παράλληλα μέσα στην τάξη υπάρχει και η οθόνη Samsung αυτή η παραδοσιακή διαδικασία μπορεί να αναβαθμιστεί, να εμπλουτιστεί, να πυροδοτήσει την έμπνευση και να δώσει στα παιδιά ακόμα περισσότερα ερεθίσματα, ώστε να απελευθερωθεί η δημιουργική τους φαντασία με τη χρήση της τεχνολογίας!

Αρχικά, στην οθόνη Samsung μια λειτουργία έχει τεθεί σε εφαρμογή με σκοπό την ενεργότερη εμπλοκή των μαθητών με την τέχνη και ειδικότερα με τη ζωγραφική! Στο περιβάλλον του ασπροπίνακα της Samsung παρέχεται η λειτουργία πινέλου και ειδικότερα η δυνατότητα επιλογής είτε λαδομπογιάς είτε νερομπογιάς! Και στις δύο λειτουργίες το αποτέλεσμα είναι εντελώς ρεαλιστικό. Υπάρχει η δυνατότητα για επιλογή από μια μεγάλη παλέτα χρωμάτων ενώ παράλληλα ο μαθητής μπορεί να δημιουργήσει την απόχρωση που ο ίδιος επιθυμεί! Μια σημαντική λειτουργία που κάνει την εμπειρία του χρήστη ακόμα πιο ρεαλιστική είναι η δυνατότητα ανάμειξης χρωμάτων αλλά και στεγνώματος των χρωμάτων, ώστε να μην μπορούν αυτά να αναμειχθούν 

Η διαδραστική οθόνη μπορεί με τη λειτουργία αυτή να γίνει το πεδίο συνεργασίας μαθητών, οι οποίοι μπορούν να συνεργαστούν για να ολοκληρώσουν μια κοινή δημιουργία αναμειγνύοντας χρώματα και μαζί και τις ιδέες τους!

Η διαδικασία αυτή αλλάζει την εμπειρία των μαθητών, της δίνει μια διαφορετική δυναμική και επανασυστήνει το ιδιαίτερο αυτό μάθημα στους μαθητές! Παράλληλα η διαδικασία αυτή εξυπηρετεί μαθητές οι οποίοι δυσκολεύονται να χρησιμοποιούν πινέλα, μαρκαδόρους ή ξυλομπογιές με το χέρι τους, αλλά και μαθητές που αισθάνονται άβολα με την παραδοσιακή διαδικασία καθώς τους επιτρέπει μόνο με την αφή να δημιουργήσουν! Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές δημιουργούν καλλιτεχνικά, αλλά παράλληλα εξοικειώνονται με την τεχνολογία αλλά και με τη διαδικασία της έκθεσης, εφόσον αυτή δεν συνδέεται με τον φόβο της απόδοσης, αλλά απλώς με ένα δημιουργικό παιχνίδι χρωμάτων, στο οποίο δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι.

Επιπροσθέτως, η διαδραστική οθόνη μπορεί να αξιοποιηθεί και με άλλους τρόπους, ώστε να αναβαθμίσει το μάθημα των εικαστικών. Ο ίδιος ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει τον διαδραστικό εξοπλισμό, ώστε να προβάλλει στους μαθητές φωτογραφίες με διάσημα έργα τέχνης, αλλά και να πλοηγηθεί ψηφιακά σε μουσεία ολόκληρου του κόσμου! Επομένως, η συγκεκριμένη διδακτική ώρα γίνεται όχι μόνο μια ώρα δημιουργίας αλλά και μια ώρα στο διάστημα της οποίας τα παιδιά δέχονται ποικίλα ερεθίσματα

Η τεχνολογία, λοιπόν, σε αυτήν την περίπτωση έρχεται να αναβαθμίσει τον παραδοσιακό τρόπο που εξελίσσεται η διδακτική πράξη και δίνει σε εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους νέες δυνατότητες, χωρίς ωστόσο να παραγνωρίζει την αξία που έχει η απτική επαφή των παιδιών με τα σύνεργα της ζωγραφικής τους, η μυρωδιά των υλικών ακόμα και ο τρόπος με τον οποίο λερώνονται κατά τη διάρκεια της παραδοσιακής δημιουργίας.


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα