Skip to main content
| Κασσιανή Φωκά | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

H Λογοτεχνία μέσα από το Mozabook!

Η Λογοτεχνία αποτελεί ένα γλωσσικό μάθημα του οποίου η αξία τίθεται συχνά προς αμφισβήτηση. Είναι ένα μάθημα το οποίο δεν καταφέρνει πάντα να εμπνεύσει το ενδιαφέρον των παιδιών, ενώ συχνά αμφισβητείται και η αξία της αξιολόγησης σε ό, τι αφορά αυτό το μάθημα. «Τι με νοιάζει εμένα τι θέλει να πει ο ποιητής;», «Γιατί πήρα κακό βαθμό στη Λογοτεχνία;», «Δεν μπορώ να διαβάζω λογοτεχνία όταν έχω εγώ όρεξη;», «Ποιος είναι αυτός ο ποιητής που διδασκόμαστε;»…Αυτές και άλλες τέτοιες ερωτήσεις είναι τεκμήρια της κακής και ανέμπνευστης σχέσης των μαθητών με το διδακτικό αντικείμενο της Λογοτεχνίας.

Χωρίς καμιά πρόθεση να υπονομεύσω τις ενστάσεις των σημερινών μαθητών και προς υποστήριξής τους κρίνω σκόπιμη την αναφορά στην αδυναμία των μαθητευόμενων να αντιληφθούν πολλές φορές το πλαίσιο (κοινωνικό, οικονομικό, ιστορικό) μέσα στο οποίο γεννήθηκε ένα έργο τέχνης και μέσα στο οποίο είναι ο μόνος τρόπος να κατανοήσεις όλες τις λεπτές αποχρώσεις του. Αυτή η αδυναμία, αν συνδυαστεί και με την αδιαφορία για οτιδήποτε δεν εμπεριέχει χρώμα, κίνηση, ένταση - αδιαφορία λογική αν αναλογιστεί κανείς την άρρηκτη σχέση των σημερινών μαθητών με την τεχνολογία- μπορεί εύκολα να γεννήσει τα ερωτήματα των μαθητών που διατυπώθηκαν ανωτέρω.

Σήμερα, λοιπόν, με την είσοδο των διαδραστικών οθονών σε όλα τα δημόσια σχολεία της χώρας μας οι εκπαιδευτικοί έχουν στα χέρια τους ένα εξαιρετικό εργαλείο που μπορεί να βάλει χρώμα και εικόνα σε ένα μάθημα Λόγου.

Το Mozabook μπορεί να δώσει στους μαθητές τα οπτικά ερεθίσματα που χρειάζονται, ώστε να συμπληρώσουν τις πληροφορίες που απαιτούνται για την κατανόηση της Λογοτεχνίας.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

  • Διδάσκοντας ένα από τα πολύ γνωστά ποιήματα του Κ. Π. Καβάφη οι μαθητές δυσκολεύονται να αντιληφθούν το ιστορικό πλαίσιο, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για τη νοηματοδότηση των στίχων.

Σε μια προσπάθεια ο εκπαιδευτικός να εξηγήσει το ιστορικό πλαίσιο και κατ’ επέκταση τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες μπορεί να κάνει μια προφορική παρουσίαση ή μπορεί πια να αξιοποιήσει κάποιο video από το αποθετήριο του Mozabook:

Με ένα σύντομο video 3-5 λεπτών οι μαθητές θα κατανοήσουν το χρονικό πλαίσιο, βλέποντας τον χάρτη, τις μετακινήσεις των πληθυσμών κλπ. Έτσι, λοιπόν, με έναν ενδιαφέροντα τρόπο θα μπορέσει να γίνει η απαραίτητη εισαγωγή για την προσέγγιση του συγκεκριμένου ποιήματος.

  • Προσπαθώντας στο μάθημα της Λογοτεχνίας να προσεγγίσουμε το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη «Θερμοπύλες» οι μαθητές ίσως διευκολυνθούν μέσα από την προβολή ενός 3D:

Το συγκεκριμένο 3D είναι αφενός μια εξαιρετική αφόρμηση για την επεξεργασία του συγκεκριμένου ποιήματος και αφετέρου βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν το ιστορικό πλαίσιο. Εφόσον έχουν κατανοήσει το πλαίσιο είναι πιο πιθανό να δείξουν ενδιαφέρον για το λογοτεχνικό έργο και να κατανοήσουν τις λεπτές αποχρώσεις του!

  •  Στο πλαίσιο της διδασκαλίας των λογοτεχνικών ρευμάτων και σε μια προσπάθεια του εκπαιδευτικού να αναδείξει τα λογοτεχνικά ρεύματα συνολικά στην τέχνη μπορεί ο εκπαιδευτικός να επιλέξει να προβάλλει εικόνες από άλλες τέχνες, π.χ από την τέχνη της ζωγραφικής. Θα μπορούσε για παράδειγμα να προβάλλει ένα έργο του υπερρεαλιστή ζωγράφου Claude Monet.

Η προβολή αυτή μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για να ανοίξει ένας επικοιδομητικός διάλογος για το συγκεκριμένο ρεύμα και τα κοινά χαρακτηριστικά που έχει σε όλες τις μορφές τέχνης. Μέσα από τα πολλαπλά ερεθίσματα, επομένως, τα παιδιά προσεγγίζουν καλύτερα το διδακτικό αντικείμενο και μπορούν να έχουν μια εναργέστερη εικόνα των χαρακτηριστικών του υπερρεαλιστικού ρεύματος.

Συνολικά, το Mozabook μπορεί μπαίνοντας στις σχολικές τάξεις να φέρει την έμπνευση που λείπει και να συμπληρώσει το έλλειμμα των ερεθισμάτων, όταν αυτό αποτελεί πρόβλημα!


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα