Skip to main content
| Κολτσίδας Κωνσταντίνος | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

Gamification στην Εκπαίδευση: Ενσωματώνοντας το Παιχνίδι στη Μάθηση!

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε, οι διαδραστικές οθόνες τοποθετήθηκαν και η εκπαίδευση πέρασε σε μία νέα εποχή. Η τεχνολογική αναβάθμιση των σχολείων δημιουργεί ταυτόχρονα και ένα εύφορο έδαφος για την εισαγωγή σύγχρονων εκπαιδευτικών μεθόδων. Ανάμεσα στις εκπαιδευτικές μεθόδους που αναδεικνύονται  τα τελευταία χρόνια, με το «κύμα» του STEM να κερδίζει έδαφος ανά τον κόσμο, βρίσκεται το gamification. 

Εδώ είναι μερικοί λόγοι, βασισμένοι σε επιστημονικές μελέτες, που το καθιστούν σημαντικό:

  1. Αύξηση της εμπλοκής και της κινητοποίησης των μαθητών: Το gamification έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει τη συμμετοχή των μαθητών σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες, καθιστώντας τις πιο ενδιαφέρουσες και διαδραστικές (Deterding). 

  2. Βελτίωση της μάθησης και της απομνημόνευσης: Οι μαθητές τείνουν να θυμούνται καλύτερα πληροφορίες που παρουσιάζονται με διαδραστικό και συναγωνιστικό τρόπο. Η προσθήκη στοιχείων παιχνιδιού, όπως πόντοι και ανταμοιβές, μπορεί να βελτιώσει την αφομοίωση της γνώσης (Dr Juho Hamari).

  3. Ενίσχυση της συνεργασίας και της ομαδικής εργασίας: Το gamification προάγει την κοινωνική αλληλεπίδραση και ενισχύει την ομαδική δουλειά, καθώς πολλές πλατφόρμες επιτρέπουν τη συνεργασία για την επίτευξη στόχων (Karl Kapp).

  4. Ανάπτυξη δεξιοτήτων επίλυσης προβλημάτων: Μέσω της αντιμετώπισης προκλήσεων, οι χρήστες αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, στοιχεία που είναι σημαντικά για τη γνωστική ανάπτυξη (James Gee).

  5. Αύξηση της αυτο-αποτελεσματικότητας: Η χρήση στόχων και η ανατροφοδότηση στο gamification ενισχύει την αίσθηση επίτευξης, δίνοντας στους συμμετέχοντες αίσθηση αυτοπεποίθησης και ικανοποίησης (Albert Bandura).

Φυσικά, η τεχνολογική πρόοδος και η συνύφανση αυτής με τον τομέα της εκπαίδευσης, αποτελεί ορμητήριο για τις πλατφόρμες που «ξεπηδούν», δίνοντας ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στο όλο εγχείρημα, και περισσότερες επιλογές στα χέρια των εκπαιδευτικών. Ας δούμε μερικές από αυτές τις πλατφόρμες που προσφέρουν όλες αυτές τις επιλογές για τη διαδραστική μάθηση, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του περιηγητή σας, και το πώς μπορείτε να εγγραφείτε σε αυτές.

Quizizz

Το Quizizz, που δημιουργήθηκε το 2015 στην Ινδία, είναι ιδιαίτερα δημοφιλές για τη χρήση του στην τάξη και σε μαθητές, κυρίως για τη διαδραστική του φύση και την εύκολη ενσωμάτωση κουίζ στη μαθησιακή διαδικασία.

Προσφέρει: Παιχνιδοποιημένα κουίζ με ζωντανές βαθμολογίες, προσαρμοσμένη δυσκολία και δυνατότητα εργασίας σε ομάδες.

Κόστος: Διαθέτει δωρεάν έκδοση, αλλά και πακέτα επί πληρωμή με πρόσθετα χαρακτηριστικά.

Χρήση στην τάξη: Ιδανικό για επαναλήψεις και ασκήσεις, με δυνατότητα προσαρμογής της δυσκολίας ανάλογα με την απόδοση των μαθητών.

Για τη δημιουργία λογαριασμού, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Quizizz.

  1. Πατήστε "Sign Up" και επιλέξτε εγγραφή μέσω Google ή email.
  2. Συμπληρώστε τα στοιχεία και επιβεβαιώστε τον λογαριασμό σας.

Για τη δημιουργία του υλικού ακολουθήστε τα παρακάτω :

  1. Αφού συνδεθείτε, επιλέξτε "Create" για να φτιάξετε ένα νέο κουίζ.
  2. Προσθέστε ερωτήσεις, δυνατότητες για εικόνες και επιλογές πολλαπλής επιλογής.
  3. Μπορείτε να επιλέξετε από έτοιμες ερωτήσεις που έχουν δημιουργήσει άλλοι χρήστες.
  4. Αποθηκεύστε το κουίζ σας και διαθέστε το στους μαθητές μέσω κωδικού παιχνιδιού.

    Quizlet

    Το Quizlet, μια παλαιότερη πλατφόρμα (δημιουργήθηκε το 2005), έχει παγκόσμια αναγνώριση ως εργαλείο εκμάθησης μέσω καρτών και δοκιμασιών, με χρήστες σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

    Προσφέρει: Εργαλεία για αυτόνομη μελέτη, όπως flashcards, κουίζ και εργαλεία για αναγνώριση λέξεων και εννοιών.

    Κόστος: Διαθέτει δωρεάν έκδοση με προαιρετική αναβάθμιση σε Quizlet Plus για επιπλέον χαρακτηριστικά.

    Χρήση στην τάξη: Χρήσιμο για τη δημιουργία διαδραστικών flashcards για μάθηση και αναθεώρηση από τους μαθητές.

    Για τη δημιουργία λογαριασμού, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Quizlet.

    1. Πηγαίνετε στην αρχική σελίδα του Quizlet.
    2. Πατήστε "Sign Up" και επιλέξτε να συνδεθείτε με Google, Facebook, ή email.
    3. Συμπληρώστε τα στοιχεία σας και επιβεβαιώστε τον λογαριασμό μέσω email.


    Για τη δημιουργία του υλικού ακολουθήστε τα παρακάτω :

    1. Μετά την είσοδο, επιλέξτε "Create" από την αρχική σελίδα.
    2. Δημιουργήστε ένα "Study Set" εισάγοντας όρους και ορισμούς, είτε με κείμενο είτε με εικόνες.
    3. Διαλέξτε τη γλώσσα των όρων και προσαρμόστε το υλικό σας.
    4. Αποθηκεύστε το σετ και χρησιμοποίησέ το για μελέτη ή για διαδραστικά παιχνίδια.

    Blooket

    Αν και το Blooket είναι σχετικά καινούριο, γνωρίζει αυξανόμενη χρήση λόγω της gamification προσέγγισης που προσφέρει στα εκπαιδευτικά κουίζ, κάτι που το καθιστά δημοφιλές για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

    Προσφέρει: Προσαρμοσμένη μάθηση μέσω παιχνιδοποιημένων ανασκοπήσεων και ερωτήσεων με μεταβαλλόμενη δυσκολία.

    Κόστος: Διαθέτει δωρεάν έκδοση, ενώ υπάρχουν συνδρομητικά πακέτα με πρόσθετα χαρακτηριστικά.

    Χρήση στην τάξη: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τα παιχνίδια του Blooket για προσαρμοσμένη μάθηση που ταιριάζει σε μαθητές με διαφορετικά επίπεδα ικανοτήτων.

    Για τη δημιουργία λογαριασμού, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Blooket.

    1. Πατήστε στο κουμπί "Sign Up" πάνω δεξιά.
    2. Επιλέξτε να εγγραφείτε είτε με Google λογαριασμό είτε χρησιμοποιώντας email.
    3. Συμπληρώστε τα απαραίτητα στοιχεία και επιβεβαιώστε την εγγραφή.

    Για τη δημιουργία του υλικού ακολουθήστε τα παρακάτω :

    1. Συνδεθείτε στον λογαριασμό σας και πηγαίνετε στην ενότητα "Discover" για να αναζητήσετε έτοιμα κουίζ ή στην ενότητα "Create" για να φτιάξετε το δικό σας.
    2. Διαλέξτε τη μορφή του παιχνιδιού (π.χ. Quiz, Matching, Battle).
    3. Προσθέστε ερωτήσεις, εικόνες και απαντήσεις.
    4. Αποθηκεύστε το κουίζ σας και μοιραστείτε το με τους μαθητές σας μέσω κωδικού παιχνιδιού.

    Η παιχνιδοποίηση ως εκπαιδευτική μέθοδος, πέραν των μηχανισμών που προσθέτει στη διαδικασία της μάθησης, έχει ως κύρια συστατικά τη διασκέδαση και την εκμάθηση.

    Έτσι, εκπαιδευτικοί και μαθητές, μέσω του ψυχαγωγικού χαρακτήρα που αποκτά το μάθημα ενισχύοντας την εμπλοκή όλων σε αυτό, διευρύνει το φάσμα της αποτελεσματικής εκμάθησης – καθώς η πληροφορία γίνεται πιο εύπεπτη και ταυτόχρονα ενδυναμώνει τη σχέση μαθητή/καθηγητή, αφού το μάθημα πλαισιώνεται από τη φιλοσοφία των παιχνιδιών δημιουργώντας την αίσθηση του κοινού σκοπού.

    Περισσότερη αρθρογραφία και σενάρια χρήσης, μπορείτε να βρείτε εδώ.


    Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα