Ψηφιακές Εκπαιδευτικές Ευκαιρίες: Αναδεικνύοντας το Εκπαιδευτικό Πεδίο για τους Μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες μέσω των Διαδραστικών Οθονών
Η χρήση διαδραστικών οθονών αποδεικνύεται αποτελεσματική σε παρεμβάσεις για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς παρέχει μια σειρά σημαντικών οφελών.
Αρχικά, η εξελιγμένη τεχνολογία των διαδραστικών οθονών επιτρέπει την εξατομίκευση της διδασκαλίας, προσφέροντας στους μαθητές μια προσαρμοσμένη εκπαιδευτική εμπειρία σύμφωνα με τις ατομικές τους ανάγκες και ικανότητες, παρέχοντας προσαρμοσμένο περιεχόμενο και δραστηριότητες.
Αναπόσπαστο κομμάτι κάθε παρέμβασης αποτελεί η καταγραφή μιας συμπεριφοράς και ο προσδιορισμός της επιθυμητής αλλαγής στο μαθητή.
Για παράδειγμα, ένα παιδί με διαταραχές αυτιστικού φάσματος συχνά δεν επιθυμεί να συμμετέχει σε κοινωνικές δραστηριότητες. Περιθωριοποιείται, ζει μοναχικά και δεν ανταποκρίνεται σε προσπάθειες επικοινωνίας από συνομήλικους του. Μέσω της παρέμβασης, το παιδί επιδιώκεται να αναπτύξει δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης, να συμμετέχει σε κοινωνικές δραστηριότητες και να αισθάνεται πιο άνετα στην επικοινωνία με άλλους ανθρώπους.
Πώς η χρήση των διαδραστικών οθονών μπορεί να βοηθήσει έναν μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με το παραπάνω προφίλ;
Συνήθως, τα διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια έχουν τη δύναμη να προωθούν την κοινωνική αλληλεπίδραση ή/και την συνεργασία. Μέσω της διαδραστικής οθόνης, το παιδί αποκτά τη δυνατότητα να αναπτύξει βασικές σχετικές δεξιότητες, να εκπαιδευτεί σε κοινωνικούς κανόνες και να ενθαρρυνθεί να συμμετέχει σε δραστηριότητες με άλλα παιδιά. Επιπλέον, η δυνατότητα αλληλεπίδρασης με την οθόνη αυξάνει τη συμμετοχή και τον ενθουσιασμό των παιδιών. Προσφέροντας διαδραστικές δραστηριότητες, οι παρεμβάσεις γίνονται πιο ελκυστικές και αποτελεσματικές. Ταυτόχρονα, η επιθυμητή συμπεριφορά ενισχύεται μέσω των διαδραστικών εργαλείων που διατίθενται στις Οθόνες, πχ. με τα εργαλεία επισήμανσης ή με έναν ψηφιακό φακό, που «φωτίζει» όποιο σημείο της οθόνης θέλουμε!
Σε ποια μαθήματα μπορεί να αξιοποιηθεί μια διαδραστική Οθόνη στην ειδική αγωγή;
Η Διαδραστική Οθόνη αποτελεί ένα εξαιρετικά χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με επιτυχία σε διάφορα μαθήματα στην ειδική αγωγή, εφόσον προσαρμόζεται στις ανάγκες των μαθητών. Για παράδειγμα, σε μαθήματα γλώσσας και επικοινωνίας, διευκολύνει την μαθησιακή διαδικασία μέσω εικονογραφημένων λέξεων και δραστηριοτήτων που προωθούν την επικοινωνία. Στα μαθηματικά, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση σε αριθμητικές έννοιες μέσω διαδραστικών παιχνιδιών και γραφικών αναπαραστάσεων, ενώ σε μαθήματα επιστημών, είναι δυνατό να παρουσιαστούν και να προσομοιωθούν πειράματα.
Ο χώρος και ο χρόνος της παρέμβασης με τη χρήση μιας Διαδραστικής Οθόνης
Ο χώρος και ο χρόνος κάθε παρέμβασης με τη χρήση μιας Διαδραστικής Οθόνης εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των εκπαιδευτικών στόχων και των αναγκών του ατόμου που λαμβάνει την παρέμβαση. Αρχικά, ο χώρος της παρέμβασης είναι το σχολείο, όμως αυτό που αλλάζει με την χρήση της Διαδραστικής Οθόνης είναι ότι η τάξη παραμένει ο κυρίαρχος χώρος, όμως η δυνατότητα χρήσης του διαδικτύου μας δίνει νέες επιλογές, όπως την εξ αποστάσεως επικοινωνία ή την εικονική περιήγηση. Επομένως, πλέον δεν περιοριζόμαστε στον χώρο, αλλά μπορούμε να αναφερόμαστε σε πλούσια εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και να επωφελούμαστε από αυτά σε χρόνο που από κοινού αποφασίζουν οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Π.χ. Με την συγκατάθεση των γονέων, ο μαθητής συμμετέχει απομακρυσμένα σε μια δραστηριότητα που λαμβάνει χώρα στην φυσική τάξη.
Συμπερασματικά, στον σύγχρονο κόσμο η εκπαίδευση εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στους τρόπους και τα μέσα διδασκαλίας με στόχο την προσφορά μιας ποιοτικής εκπαίδευσης στους μαθητές της γενικής εκπαίδευσης, αλλά και ειδικότερα σε μαθητές που χρειάζεται να καλύψουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ως αναπόσπαστο τμήμα αυτής της εξέλιξης, οι διαδραστικές οθόνες προσφέρουν μια αφθονία ψηφιακών εκπαιδευτικών ευκαιριών, βοηθώντας τους μαθητές να κατακτήσουν τη γνώση μέσω ειδικών διαδραστικών εργαλείων. Ταυτόχρονα, οι διαδραστικές οθόνες αξιοποιούνται και κατά τη διδασκαλία ποικίλων εκπαιδευτικών αντικειμένων σε ευέλικτο χώρο και χρόνο, ενισχύοντας την αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων στις εκάστοτε εκπαιδευτικές διαδικασίες.