Skip to main content
| Δρόσου Δέσποινα | Σενάρια χρήσης διαδραστικών συστημάτων

Σύγχρονες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση: Η Διαφοροποιημένη Διδασκαλία μέσα από Διαδραστικές Οθόνες και Εργαλεία

Η διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση που αποσκοπεί στην προσαρμογή της διδασκαλίας για να καλύψει τις ποικιλόμορφες ανάγκες και ικανότητες των μαθητών. Αντί να ακολουθείται μια ενιαία μέθοδος διδασκαλίας για όλους, η διαφοροποιημένη διδασκαλία προσαρμόζει το περιεχόμενο, τις στρατηγικές διδασκαλίας και τις αξιολογήσεις για να ανταποκριθούν στις διαφορετικές ικανότητες, ενδιαφέροντα και μαθησιακές ανάγκες των μαθητών.

Σε αυτό το πλαίσιο, η χρήση των διαδραστικών οθονών μπορεί να αναδειχθεί ως ένα αναγκαίο εργαλείο για την υλοποίηση δραστηριοτήτων σε διάφορα μαθήματα. Στο άρθρο αυτό, θα εστιάσουμε σε παραδείγματα χρήσης της διαδραστικής οθόνης που μπορούν να εφαρμοστούν στα περισσότερα γνωστικά αντικείμενα με στόχο την υλοποίηση δραστηριοτήτων βασισμένων στη διαφοροποιημένη διδασκαλία.

Οι διαδραστικές οθόνες στην τάξη μπορούν να προβάλλουν ταυτόχρονα πολλά ερεθίσματα στα παιδιά. Επομένως, μπορούν να Προβάλλουν ταυτόχρονα δραστηριότητες με Διαφορετικά Επιπέδα Δυσκολίας ή διαφορετικού τύπου δραστηριότητες. 

Για παράδειγμα, μπορείτε να υλοποιήσετε Δραστηριότητες Ανάγνωσης ή Δραστηριότητες ανάπτυξης λεξιλογίου και χρησιμοποιώντας τις διαδραστικές οθόνες να τις προβάλλετε, παραμετροποιώντας το περιεχόμενο ή και το επίπεδο δυσκολίας. Οι μαθητές θα μπορούν να αλληλεπιδρούν με τις εκάστοτε δραστηριότητες μέσω εργαλείων της οθόνης, με προβολές σημείων με φακό ή με ψηφιακές σημειώσεις, αλλά και μέσω των δυνατοτήτων των εκάστοτε εφαρμογών.

Στην εικόνα που ακολουθεί, η Μαρία και η Ελένη, είναι συμμαθήτριες και καλούνται να λύσουν ταυτόχρονα δύο διαφορετικές εργασίες στην εφαρμογή Note. To επίπεδο δυσκολίας είναι διαφορετικό στις εργασίες, καθώς και το τμήμα της ύλης που πραγματεύονται. Σε αυτό το εκπαιδευτικό σενάριο, τα παιδιά μπορούν να δουλέψουν ταυτόχρονα και έχουν στη διάθεσή τους τα εργαλεία της εφαρμογής, όπως φαίνονται στο κάτω μέρος της εικόνας (Δες Εικόνα).

·   

Στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης μάθησης, υπάρχει και η δυνατότητα να προβάλλονται ταυτόχρονα διαφορετικά ερεθίσματα, από διαφορετικές εφαρμογές, κατάλληλα να υποστηρίζουν τα Διαφορετικά Στυλ Μάθησης. Αναλυτικότερα, οι μαθητές μπορούν να  αλληλεπιδράσουν με οπτικά, ακουστικά, κιναισθητικά κ.α. ερεθίσματα, κάνοντας κλικ σε σημεία ενδιαφέροντος ή χρησιμοποιώντας άλλα διαδραστικά εργαλεία. Στα εκάστοτε εκπαιδευτικά σενάρια μπορούν πλέον να ενσωματώνονται ηχογραφημένα κείμενα ή διαλόγοι που μπορούν να αναπαραχθούν μέσω της διαδραστικής οθόνης με τις κατάλληλες εφαρμογές αναπαραγωγής ήχου.  Επιπρόσθετα, τα ίδια σενάρια μπορούν να υποστηρίζουν την ταυτόχρονη προβολή βίντεο, εικόνων ή/και διαγραμμάτων. Ακόμη, ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει κατά την εκπαιδευτική διαδικασία δραστηριότητες που απαιτούν κίνηση, όπως παιχνίδια ρόλων που παίζονται μέσω της οθόνης ή δραστηριότητες όπου οι μαθητές μετακινούν εικονίδια ή επιλύουν προβλήματα με τη χρήση του δακτύλου ή της γραφίδας.

Για παράδειγμα, σε ένα σενάριο διδασκαλίας της Αγγλικής Γλώσσας, οι μαθητές θα έχουν πια τη δυνατότητα να ακούσουν τη σωστή προφορά μιας λέξης ή να ακούσουν ένα κείμενο καθώς το απαγγέλει ο δημιουργός του. Στην παρακάτω εικόνα, προβάλλονται οι κανόνες ορθογραφίας μέσω ενός διαδικτυακού βίντεο, ενώ παράλληλα η Μαρία έχει στην οθόνη μια σχετιζόμενη με το βίντεο δραστηριότητα. Η Μαρία μπορεί πολύ εύκολα να "παγώσει" το βίντεο σε σημείο που επιθυμεί, να ακούσει ξανά τις πληροφορίες του βίντεο και να αλληλεπιδράσει με το περιεχόμενο της δραστηριότητας.

Επίσης, κατά τη χρήση της διαδραστικής οθόνης στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας είναι χρήσιμο να λαμβάνεται υπόψη η ποικιλία των διαθέσιμων διαδραστικών Εργαλείων, καθώς και των ψηφιακών Πόρων.

Στο πλαίσιο αυτό, μπορείτε να χρησιμοποιείτε και να προβάλλετε μέσα στην τάξη ποικίλα εκπαιδευτικά λογισμικά που είναι συμβατά με τις διαδραστικές οθόνες, επιτρέποντας την προσαρμογή της διδασκαλίας με βάση τις ανάγκες του εκάστοτε μαθητή. Ταυτόχρονα, έχετε τη δυνατότητα να δημιουργήσετε διαδραστικές αναρτήσεις και πίνακες στην οθόνη, όπου οι μαθητές μπορούν να συμμετέχουν ενεργά, με τη χρήση drag-and-drop εργαλείων, με σημειώσεις πάνω στις αναρτήσεις ή άλλα διαθέσιμα εργαλεία.

Ακόμη, άμεσα συνδεδεμένη με τη διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι και η δυνατότητα της πολλαπλής αφής σε μια διαδραστική οθόνη. Η δυνατότητα πολλαπλής αφής επιτρέπει την αλληλεπίδραση πολλών χρηστών ταυτόχρονα, κάτι που μπορεί να ενισχύσει την εμπειρία μάθησης μέσα από Ομαδικές ή/και Ατομικές Δραστηριότητες. Στο πλαίσιο αυτό, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη διαδραστική οθόνη για να οργανώσετε δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη συνεργασία, όπως κοινές εργασίες ή παιχνίδια σε ομάδες. Ταυτόχρονα όμως, η δυνατότητα αυτή δίνει και ευκαιρίες για την εξατομίκευση της εκπαιδευτικής εμπειρίας, καθώς ο καθένας μόνος του αλλά και όλοι μαζί καλούνται να συμμετέχουν ταυτόχρονα σε μια ή παραπάνω δραστηριότητες. Με την δυνατότητα της πολλαπλής αφής στην οθόνη, είναι πια εφικτό αρκετοί μαθητές να τη χρησιμοποιούν ταυτόχρονα.  Το γεγονός αυτό ενισχύει την εμπλοκή και το ενδιαφέρον των μαθητών, προσφέροντας μια πιο ευχάριστη και αποδοτική μαθησιακή εμπειρία.

Συμπερασματικά, η ενσωμάτωση διαδραστικών οθονών στη διαφοροποιημένη διδασκαλία προσφέρει μια πληθώρα πλεονεκτημάτων που ενισχύουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Ωστόσο η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, προσεγγίσεων και μεθόδων στη διδασκαλία αποτελεί πρόκληση για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι καλούνται να διαχειριστούν την εργασιακή τους καθημερινότητα με δημιουργικότητα, υπομονή και επιμονή. Μέσα από την εφαρμογή αυτών των σύγχρονων προσεγγίσεων, οι εκπαιδευτικοί δεν βελτιώνουν μόνο την εκπαιδευτική εμπειρία για τους μαθητές, αλλά συμβάλλουν επίσης στη διαμόρφωση ενός καινοτόμου και προοδευτικού μέλλοντος για την κοινωνία. Μέσα από τους τρόπους που περιγράφονται παραπάνω, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο με έναν δυναμικό και προσαρμοσμένο τρόπο, αποκτώντας γνώσεις και δεξιότητες ιδιαίτερα χρήσιμες για τη μετέπειτα εξέλιξή τους!

 


Μοιραστείτε το στα παρακάτω κοινωνικά δίκτυα