Μία θέση για το μέλλον!
Σίγουρα δεν αποτελεί μυστικό το γεγονός πως η τεχνολογία τα τελευταία χρόνια, πρακτικά και θεωρητικά έχει «λύσει» τα χέρια όλων μας, εξυπηρετώντας σημαντικό μέρος της καθημερινότητας μας. Διαδικασίες χρονοβόρες ή με στενά χρονικά περιθώρια μπορούν πλέον να ολοκληρωθούν σε ελάχιστο χρόνο, σχεδόν μηδενικό κόστος, και ταυτόχρονα, δίχως κάποιον ιδιαίτερο προβληματισμό.
Οι παραπάνω συνθήκες βέβαια, ενδεχόμενα να αποτελούν για όλους εμάς μέρος της καθημερινότητα. Πραγματικότητα που πρόκειται να αλλάξει με την προσθήκη των διαδραστικών οθονών στις σχολικές αίθουσες, οι οποίες θα αποτελέσουν ένα βασικό εργαλείο στα χέρια των εκπαιδευτικών που καλούνται να καλύψουν παραπάνω από μία ανάγκες αναφορικά με την ύλη, και να αντιμετωπίσουν την έλλειψη χρόνου για τη διδασκαλία των μαθημάτων.
Λαμβάνοντας στα υπόψιν τις ήδη υπάρχουσες μεθόδους που εξυπηρετούν τις ανάγκες αυτές, τα εμμένοντα ζητήματα ετών, αλλά και με σεβασμό στο έργο των εκπαιδευτικών, θα δούμε κάποιες από τις λειτουργίες που θα βελτιώσουν τον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος.
Η βασική μέθοδος που ακολουθείται αναφορικά με τα ολιγοθέσια σχολεία είναι η συνδιδασκαλία των τάξεων, οπού διαφορετικές τάξεις χωρισμένες σε «ζεύγη» διδάσκονται από κοινού τα περισσότερα μαθήματα. Μία διαδικασία ίσως λίγο αγχωτική και περίπλοκη σε ό, τι αφορά τους κύκλους συνδιδασκαλίας και τον διαχωρισμό την ύλης.
Σε αυτό το σημείο ακριβώς έρχονται οι διαδραστικές οθόνες, ώστε να λύσουν σε ένα μεγάλο βαθμό το ζήτημα αυτό. Πέραν της δυνατότητας για εύκολη φόρτωση αρχείων απευθείας από τον υπολογιστή ή το USB στικάκι, οι οθόνες δίνουν τη δυνατότητα διατηρούν παραπάνω από μια ενεργές διαφάνειες μέσα στο ίδιο αρχείο, διευκολύνοντας το παλαιότερο «γράψε- σβήσε». Έτσι, ο χρόνος που κερδίζεται μπορεί κάλλιστα να διατεθεί για τον εμπλουτισμό του μαθήματος, ή την καλύτερη δυνατή αναβάθμιση του εκάστοτε μαθήματος.
Άλλωστε, η εξοικονόμηση χρόνου είναι απαραίτητη σε αυτό το είδος εκπαίδευσης, καθώς λειτουργεί τόσο υπέρ των καθηγητών, αναφορικά με τους διαθέσιμους χρόνους για τη διεξαγωγή του μαθήματος και τη ευκολία γρήγορων εναλλαγών, όσο και για τους μαθητές, οι οποίοι θα έχουν περισσότερο χρόνο για τις απορίες τους, ενώ ταυτόχρονα θα μειώσει αισθητά το άγχος της εκφώνησης της εργασίας, στην οποία θα μπορούν να ανατρέχουν οι μαθητές δίχως να επηρεάζονται οι υπόλοιπες διαφάνειες, μέσω της κυλιόμενης λειτουργίας του πίνακα μέσω της εφαρμογής Note.
Όπως προαναφέρθηκε, η εξοικονόμηση χρόνου είναι ένα «καμπανάκι» που «χτυπάει» έντονα στους εκπαιδευτικούς των ολιγοθέσιων σχολείων. Τα ημίωρα εργασίας, αποτελούν μια εξίσου σημαντική μέθοδο που βοηθά να κερδηθεί χρόνος αναφορικά με την διεξαγωγή του κάθε μαθήματος (20- 22 λεπτά αντί 45’). Κατά τη διάρκειά τους ο δάσκαλος καλείται να ακολουθήσει μια ακριβή χρονικά, όσο και από άποψη εκτέλεσης, διαδικασία.
Στην ίδια εξίσωση εμπλέκονται οι σιωπηρές εργασίες, οι μετακινήσεις από το ένα τμήμα στο άλλο, και τέλος, ο «αυτοέλεγχος» των τάξεων οπού ο εκπαιδευτικός συμμετέχει σε ενδιάμεσο χρόνο, καθώς πρέπει να μετακινηθεί στο αμέσως επόμενο συνδιδασκόμενο τμήμα.
Αν κάτι χαρακτηρίζει την εποχή μας, σίγουρα είναι η ταχύτητα, ο πλουραλισμός και η ευκολία μετάδοσης της πληροφορίας. Οι διαδραστικοί πίνακες, με πλεονεκτήματα όπως το ψηφιακό χρονόμετρο, τις προαναφερθείσες μετακινούμενες διαφάνειες – αλλά και η διευκόλυνση σύνδεσης άλλων ψηφιακών μέσων επάνω στους πίνακες θα διευκολύνουν σε μεγάλο βαθμό τον συντονισμό των εκπαιδευτικών οι οποίοι ισορροπούν ανάμεσα σε περιορισμένο χρόνο και μεγάλη ύλη. Η δυνατότητα διαμοιρασμού της οθόνης ενσύρματα ή ασύρματα, η ευκολία προβολής των ομαδικών εργασιών μέσα από τα αντίστοιχα εργαλεία – θα διευκολύνουν την απομακρυσμένη εποπτεία της διαδικασίας του «αυτοελέγχου»- καθώς και την πρόοδο των σιωπηρών εργασιών που ανατίθενται στους μαθητές.
Τα διαδραστικά συστήματα θα αναβαθμίσουν, συμπληρώσουν, ή κατά περίπτωση, βελτιώσουν τις συνθήκες διεξαγωγής του μαθήματος. Άλλωστε η εκπαίδευση, κατά κοινή ομολογία, πέραν της μετάδοσης της γνώσης, στοχεύει στην ικανοποίηση των ενδιαφερόντων των μαθητών, τόσο σε ατομικό, όσο και ομαδικό επίπεδο – συμπληρώνοντας το πλαίσιο με την ηθική, αισθητική, κοινωνική, και πρακτική μόρφωση, με την οποία το ερχόμαστε πιο κοντά μέσα από τις λειτουργίες και τα πολυμέσα που προσφέρουν οι διαδραστικές οθόνες.